Jak przygotować strategię ESG w firmie?
Wchodzące w życie regulacje wymagają od firm dokładnego raportowania działań związanych ze zrownoważonym rozwojem (ESG). Posiadanie strategii ESG staje się obowiązkiem, choć także potencjalnie sposobem na wzmacnianie przewagi konkurencyjnej i pozycji biznesowej firmy.
Poniżej przedstawiamy praktyczny przewodnik, jak krok po kroku opracować strategię ESG zgodną z tymi regulacjami oraz kilka konkretnych przykładów dla różnych branż.
Jak krok po kroku stworzyć strategię ESG?
Regulacje ESG oraz wynikająca z nich konieczność analizy podwójnej istotności
Pierwszym krokiem w opracowaniu strategii ESG jest zrozumienie wymagań wynikających z regulacji dotyczących zrównoważonego rozwoju, w tym regulacji europejskich takich, jak CSRD, ESRS i taksonomia ESG. Z racji trwającej implementacji dyrektywy CSRD do prawa polskiego warto też przeczytać ustawę wdrażającą.
Firma objęta obowiązkiem raportowania ESG musi zidentyfikować, jak profil jej działalności oraz prowadzona działalność wpływają na jej otoczenie, w tym na społeczność lokalną i środowisko. Należy również zrozumieć wpływ, jaki otoczenie i środowisko wywiera na jej działalność. Jest to tak zwana analiza podwójnej istotności, która pozwala wybrać kluczowe – z perspektywy powyżej opisanej relacji firma-otoczenie/środowisko – cele strategiczne do których należy dążyć.
Na przykład dla przedsiębiorstwa z branży spożywczej ważne jest między innymi ograniczanie marnotrawienia żywności. Z kolei dla firmy technologicznej – zmniejszanie zużycia energii przez serwery lub centra danych.
Wyznaczanie działań realizujących strategię zrównoważonego rozwoju
Po określeniu priorytetów strategicznych należy wyznaczyć działania konieczne do podjęcia w celu realizacji strategii ESG. Podobnie bowiem, jak ze strategią biznesową, nie wystarczy aby ona była opisana i pozostała jedynie na papierze. Za przyjętą strategią muszą iść konkretne działania i możliwość mierzenia jej realizacji za pomocą konkretnych mierników. Należy pamiętać, że relizacja przyjętej strategii jest potem opisywana w ramach sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju (raportu ESG).
Najlepiej, aby planowane działania strategiczne obejmowały zarówno krótkoterminowe lub średnioterminowe inicjatywy (np. ograniczenie stosowania plastiku w opakowaniach w ciągu dwóch lat), jak i długoterminowe plany (np. całkowite przejście na odnawialne źródła energii).
Wdrażanie strategii ESG i monitorowanie postępów
Warto pamiętać, że do realizacji założonej strategii ESG konieczne będzie zaangażowanie wszystkich właściwych działów firmy w opracowanie i realizację planów, aby zapewnić ich skuteczność.
Po opracowaniu strategii kluczowe jest jej skuteczne wdrożenie. Należy upewnić się, że cała organizacja – od zarządu po pracowników na różnych szczeblach – jest zaangażowana w realizację działań ESG. Ważnym elementem jest również stworzenie systemu monitorowania i raportowania postępów. Wskaźniki takie, jak redukcja emisji CO₂ czy poprawa efektywności energetycznej, powinny być zgodne z wytycznymi ESRS.
Monitorowanie nie tylko umożliwia ocenę skuteczności podejmowanych działań, ale także pozwala na bieżąco dostosowywać strategię do zmieniających się wymagań regulacyjnych czy oczekiwań interesariuszy.
Przykłady potencjalnych kierunków strategicznych dla firm z różnych branż
Poniżej przedstawiamy przykłady możliwych kierunków strategicznych, które mogą wybrać firmy działające w poszczególnych sektorach i branżach gospodarki.
Branża produkcyjna: dążenie do gospodarki o obiegu zamkniętym
Strategia: modernizacja linii produkcyjnych poprzez wprowadzanie technologii energooszczędnych i zmniejszających zużycie surowców. Dodatkowo wdrażanie systemów monitorowania emisji w czasie rzeczywistym aby skuteczniej zarządzać śladem węglowym.
Przykładowy cel: redukcja emisji dwutlenku węgla w procesach produkcyjnych o 15% do 2030 roku.
Branża handlowa: zrównoważone zarządzanie łańcuchem dostaw
Strategia: sieć detaliczna wprowadza ocenę dostawców pod kątem spełniania określonych kryteriów ESG i dąży do zwiększenia przejrzystości w pochodzeniu produktów.
Przykładowy cel: do 2030 roku 70% produktów w ofercie pochodzić będzie od dostawców spełniających kryteria zrównoważonego rozwoju.
Branża technologiczna: energooszczędne centra danych
Strategia: przejście na odnawialne źródła energii, wdrażanie systemów chłodzenia wykorzystujących energię odnawialną, wykorzystywanie urządzeń z certyfikatem energetycznym i optymalizacja sposobu projektowania oprogramowania, aby zmniejszyć zużycie energii.
Przykładowy cel: obniżenie zużycia energii na jeden terabajt przetwarzanych danych o 20% do 2028 roku.