Czego dotyczy ankieta ESG przesyłana do dostawców i odbiorców?

Zgodnie ze standardami ESRS podmioty spełniające kryteria raportowania ESG muszą sprawozdawać m.in. sposób zarządzania ryzykiem w swoim łańcuchu wartości. W tym celu muszą uzyskać od swoich partnerów biznesowych określone informacje pozwalające ocenić wpływ swoich kontrahentów na zrównoważony rozwój, czyli środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny (czynniki ESG).

Jednym ze sposobów uzyskania takich informacji jest właśnie ankieta ESG. Co to ankieta ESG? Jest to narzędzie, coraz bardziej popularne w świecie biznesu. Poniżej podpowiadamy między innymi, jakie mogą być przykładowe pytania zawarte w ankietach.

Jeżeli Twoja firma jest dostawcą, odbiorcą lub innego rodzaju interesariuszem firmy, która sporządza raport ESG, taka ankieta może więc trafić do Ciebie!

Kobieta trzymająca na kolanach kartkę zawierającą ankietę

Czy ankieta ESG jest obowiązkowa?

Na samym początku warto przypomnieć, że główne obowiązki dotyczące raportowania ESG znajdują się w ustawie o rachunkowości (implementującej dyrektywę CSRD) oraz wspominanych standardach ESRS. Jak można zauważyć, w omawianych przepisach nie istnieje przepis zmuszający do wypełnienia ankiety zrównoważonego rozwoju. W związku jednak z koniecznością dokładnego przeprowadzenia analizy łańcucha wartości wiele firm stawia wypełnienie ankiety ESG jako warunek dalszej współpracy. Pomimo braku obowiązku warto więc ją wypełnić, aby utrzymać lub rozwinąć relacje handlowe z danym podmiotem.

Przykłady sytuacji, kiedy kontrahent może prosić o wypełnienie ankiety ESG

Poniżej, dla lepszego zrozumienia, przytaczamy kilka przykładów, w których kontrahent może poprosić o wypełnienie ankiety ESG.

  • Producent kosmetyków naturalnych, zobowiązany do raportowania ESG, może wysyłać ankiety ESG do swoich odbiorców (np. sieci drogerii i sklepów detalicznych);
  • Producent odzieży, zobowiązany do raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju, może wysyłać ankiety ESG do swoich dostawców tkanin i materiałów.

Forma ankiety ESG i jej zakres tematyczny

Ankieta zrównoważonego rozwoju może być przekazywana do interesariuszy w formie elektronicznej, np. mailem, formularzem online (ewentualnie modułem w systemie ERP) lub poprzez dedykowane platformy online, co ułatwia podmiotowi zbieranie i późniejszą analizę danych o ESG. Nie jest też wykluczona forma papierowa.

Co do zasady tematyka ankiety ESG powinna umożliwić firmie uzyskanie potrzebnych danych dla raportowania zgodnie z ESRS. Tematyka nie jest więc dowolna tylko powinna ściśle służyć temu celowi. Również jest ważne, aby treść ankiety była dostosowana do grupy respondentów. W przypadku dostawców lub dużych odbiorców kluczowe będą pytania o polityki środowiskowe, etykę pracy i zarządzanie łańcuchem dostaw, natomiast w odniesieniu do mniejszych klientów lub pracowników i innych interesariuszy większy nacisk może być położony na przykład na aspekty społeczne (literka „S” w skrócie ESG).

Jaki może być termin na wypełnienie ankiety?

Trudno wskazać, jaki będzie termin, w jakim podmiot będzie prosił o wypełnienie ankiety, jest to sprawa dosyć indywidualna.

Tym niemniej można zakładać, że w przypadku informacji podstawowych, niewymagających większych analiz lub zbierania skomplikowanych danych, będzie to termin od dwóch tygodni do maksymalnie około miesiąca.

W przypadku bardziej szczegółowych danych, gdzie konieczne jest zebranie oraz pogłębione przeanalizowanie danych (do czego może być porzebne poszukanie wsparcia zewnętrznego), jak np. w zakresie obliczania śladu węglowego, termin będzie dłuższy, nawet do 2-3 miesięcy.

Monte Vero Audit and Advisory sp. z o.o.
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.