Czego dotyczy ankieta ESG przesyłana do dostawców i odbiorców?
Zgodnie ze standardami ESRS podmioty spełniające kryteria raportowania ESG muszą sprawozdawać m.in. sposób zarządzania ryzykiem w swoim łańcuchu wartości. W tym celu muszą uzyskać od swoich partnerów biznesowych określone informacje pozwalające ocenić wpływ swoich kontrahentów na zrównoważony rozwój, czyli środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny (czynniki ESG).
Jednym ze sposobów uzyskania takich informacji jest właśnie ankieta ESG. Co to ankieta ESG? Jest to narzędzie, coraz bardziej popularne w świecie biznesu. Poniżej podpowiadamy między innymi, jakie mogą być przykładowe pytania zawarte w ankietach.
Jeżeli Twoja firma jest dostawcą, odbiorcą lub innego rodzaju interesariuszem firmy, która sporządza raport ESG, taka ankieta może więc trafić do Ciebie!

Poniżej znajdziesz między innymi odpowiedzi na pytania:
Czy ankieta ESG jest obowiązkowa?
Na samym początku warto przypomnieć, że główne obowiązki dotyczące raportowania ESG znajdują się w ustawie o rachunkowości (implementującej dyrektywę CSRD) oraz wspominanych standardach ESRS. Jak można zauważyć, w omawianych przepisach nie istnieje przepis zmuszający do wypełnienia ankiety zrównoważonego rozwoju. W związku jednak z koniecznością dokładnego przeprowadzenia analizy łańcucha wartości wiele firm stawia wypełnienie ankiety ESG jako warunek dalszej współpracy. Pomimo braku obowiązku warto więc ją wypełnić, aby utrzymać lub rozwinąć relacje handlowe z danym podmiotem.
Przykłady sytuacji, kiedy kontrahent może prosić o wypełnienie ankiety ESG
Poniżej, dla lepszego zrozumienia, przytaczamy kilka przykładów, w których kontrahent może poprosić o wypełnienie ankiety ESG.
- Producent kosmetyków naturalnych, zobowiązany do raportowania ESG, może wysyłać ankiety ESG do swoich odbiorców (np. sieci drogerii i sklepów detalicznych);
- Producent odzieży, zobowiązany do raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju, może wysyłać ankiety ESG do swoich dostawców tkanin i materiałów.
Forma ankiety ESG i jej zakres tematyczny
Ankieta zrównoważonego rozwoju może być przekazywana do interesariuszy w formie elektronicznej, np. mailem, formularzem online (ewentualnie modułem w systemie ERP) lub poprzez dedykowane platformy online, co ułatwia podmiotowi zbieranie i późniejszą analizę danych o ESG. Nie jest też wykluczona forma papierowa.
Co do zasady tematyka ankiety ESG powinna umożliwić firmie uzyskanie potrzebnych danych dla raportowania zgodnie z ESRS. Tematyka nie jest więc dowolna tylko powinna ściśle służyć temu celowi. Również jest ważne, aby treść ankiety była dostosowana do grupy respondentów. W przypadku dostawców lub dużych odbiorców kluczowe będą pytania o polityki środowiskowe, etykę pracy i zarządzanie łańcuchem dostaw, natomiast w odniesieniu do mniejszych klientów lub pracowników i innych interesariuszy większy nacisk może być położony na przykład na aspekty społeczne (literka „S” w skrócie ESG).
Jaki może być termin na wypełnienie ankiety?
Trudno wskazać, jaki będzie termin, w jakim podmiot będzie prosił o wypełnienie ankiety, jest to sprawa dosyć indywidualna.
Tym niemniej można zakładać, że w przypadku informacji podstawowych, niewymagających większych analiz lub zbierania skomplikowanych danych, będzie to termin od dwóch tygodni do maksymalnie około miesiąca.
W przypadku bardziej szczegółowych danych, gdzie konieczne jest zebranie oraz pogłębione przeanalizowanie danych (do czego może być porzebne poszukanie wsparcia zewnętrznego), jak np. w zakresie obliczania śladu węglowego, termin będzie dłuższy, nawet do 2-3 miesięcy.