Podobnie jak podczas implementacji dyrektywy CSRD nasi eksperci biorą udział w konsultacjach dotyczących projektu standardu atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju. Przeczytaj więcej niżej!
Jak informowaliśmy już wcześniej, jednym z głównych dalszych po wdrożeniu dyrektywy CSRD wydarzeń oczekiwanych przez rynek firm audytorskich i biegłych rewidentów jest standard atestacji raportów ESG (KSUA 3002PL). Standard taki, zgodnie z regulacjami ustawy o biegłych rewidentach, jest przygotowywany przez Polską Izbę Biegłych Rewidentów.
Zgodnie bowiem z dyrektywą CSRD, kraje członkowskie Unii Europejskiej mogą przyjąć własne, lokalne standardy atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, do czasu przyjęcia jednolitych standardów na poziomie unijnym (co jest planowane do 2026 roku).
Dlaczego standard atestacji jest ważny i zależy nam na jego jakości?
W konsultach publicznych wzięliśmy udział jako firma audytorska doradzająca różnym firmom w zakresie zrównoważnego rozwoju oraz przeprowadzająca atestacje sprawozdań ESG. Mając na uwadze to ostatnio jesteśmy szczególnie zainteresowani, aby standard był jak najbardziej przejrzysty, dokładny i wspierał biegłych rewidentów w wydawaniu opinii o atestowanym sprawozdaniu.
Zależy nam też na tym, aby dzięki standardowi atestacji interesariusze raportów ESG (czyli między innymi kontrahenci firm raportujących lub inwestorzy) mogli zyskać solidną podstawę do uznania za wiarygodne sprawozdania podlegające atestacji.
Na co m.in. zwróciliśmy uwagę Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów?
W przekazanym Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów piśmie, Agnieszka Baklarz, prezes naszej firmy audytorskiej, zwraca uwagę między innymi na brak zgodności samego projektu uchwały wprowadzającej standard z dyrektywą CSRD – zgodnie z unijnym aktem prawnym treść standardu powinna zostać przekazana Komisji Europejskiej na trzy miesiące przed jego wejściem w życie. Taki zapis powinien zatem zostać odzwierciedlony w uchwale wprowadzającej.
Inną istotną uwagą jest również to, że w projekcie standardu brakuje wskazania, jak atestować dane porównawcze (rok poprzedni i rok bazowy), co jest uwzględnione w art. 82 i 87e ustawy o biegłych rewidentach. Ustawa wymaga atestacji całego sprawozdania, a nie wybranych informacji, podczas gdy projekt standardu (par. 158–160) wyłącza dane porównawcze z zakresu atestacji. Jest to sprzeczne z art. 87e znowelizowanej ustawy. Stwierdzamy, że brak spójności w tym zakresie może negatywnie wpłynąć na wiarygodność zawodu biegłego rewidenta.
Zachęcamy do przeczytania całego naszego stanowiska!