Jak rozumieć nowy art. 63r w znowelizowanej ustawie o rachunkowości? Jakie są obowiązki w zakresie konsultacji działań ESG z pracownikami w firmie?

Autor: Marcin Obroniecki

6 grudnia 2024 r. Sejm przyjął większość poprawek naniesionych przez Senat do ustawy implementującej dyrektywę CSRD. Ustawa zostanie w kolejnym kroku przekazana do podpisu Prezydenta i będzie oczekiwała na publikację w dzienniku ustaw.

Istotnym elementem dyrektywy CSRD i regulacji ESG jest komunikacja podmiotu z jego otoczeniem, łańcuchem wartości, oraz między innymi pracownikami.

Jak daleko jednak ma iść ten kontakt z pracownikami i co dokładnie będzie wymagane od zarządzających firmami? Czy w tym zakresie wszystko w polskim prawie będzie zgodne z przepisami unijnymi? Przeczytaj niżej!

Zespół ludzi krzyżujących ręce aby przybić zgodę lub wyrazić zadowolenie ze wspólnego sukcesu

Komunikacja z pracownikami w zakresie ESG – różnice pomiędzy CSRD a polską ustawą

Analiza przyjętych przepisów pozwala stwierdzić, że pomimo zgłaszanych polskiemu ustawodawcy uwag, w ostatecznym brzmieniu ustawy pozostały niektóre niejasności. Przykładem jest nowy art. 63r ust. 8 ustawy o rachunkowości. Jest to implementacja nowego art. 19a ust. 5 wprowadzonego do dyrektywy 2013/34/UE przez unijnego ustawodawcę w ramach dyrektywy CSRD. Poniżej zamieszczamy porównanie brzmienia przepisu dyrektywy i przepisu, który już niedługo będzie obowiązywał w prawie polskim.

Ludzie stojący na dworze w słońcu w strojach nieformalnych i rozmawiający ze sobą

Zarząd jednostki informuje przedstawicieli pracowników na odpowiednim szczeblu i omawia z nimi istotne informacje oraz sposoby uzyskiwania i weryfikacji informacji na temat zrównoważonego rozwoju. Opinię przedstawicieli pracowników przekazuje się, w stosownych przypadkach, odpowiednim organom administrującym, zarządzającym lub nadzorującym.

Znowelizowana ustawa o rachunkowości art. 63r ust. 8

Kierownik jednostki konsultuje z przedstawicielami pracowników na odpowiednim szczeblu istotne dla pracowników jednostki informacje na temat zrównoważonego rozwoju oraz sposoby ich uzyskiwania i weryfikacji. Kierownik jednostki przekazuje opinię przedstawicieli pracowników członkom rady nadzorczej lub innego organu nadzorującego jednostkę, o ile jednostka taki organ posiada.

Dlaczego polska ustawa implementuje stosowny artykuł dyrektywy przy użyciu innych sformułowań?

Aby spróbować zrozumieć intencje polskiego prawodawcy należy wczytać się w uzasadnieniu do projektu ustawy przekazane do Sejmu w październiku 2024 r.

Zgodnie z nim: „Sformułowanie„konsultuje” użyte jest w przepisie w znaczeniu „przedstawia informacje” i „omawia”, nie oznacza natomiast konieczności uzyskania „zgody”. Bowiem w myśl przesłanki 52 dyrektywy 2022/2464 sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju ma być sporządzana zgodnie z prawem pracowników do informacji i konsultacji. (…) Oznacza to, że na potrzeby ww. sprawozdawczości jednostka powinna ustanowić dialog i wymianę poglądów z przedstawicielami pracowników w takim czasie i w taki sposób, aby umożliwić im wyrażenie ich opinii. Opinia ta powinna być następnie przekazana do kierownika jednostki.

Jak z powyższego wynika, główną inspiracją do zastosowania słowa „konsultuje” był zatem motyw 52 do dyrektywy CSRD. Ministerstwo Finansów w tymże uzasadnieniu jednak jednocześnie kładzie nacisk na konieczne „dialog” i „wymianę opinii” jako wynik tychże konsultacji.

Jakie SJP PWN widzi różnice pomiędzy pojęciami „konsultować” i „omawiać”?

A co mówi nam Słownik języka polskiego PWN? Poniżej porównanie znaczenia definicji obu wzmiankowanych pojęć.

Konsultacja – definicja Słownika języka polskiego PWN:

1. «zasięganie opinii u specjalisty lub rzeczoznawcy»
2. «udzielanie rad i wyjaśnień przez specjalistę lub rzeczoznawcę»
3. «narada specjalistów lub rzeczoznawców w jakiejś sprawie»

Omawiać – definicja Słownika języka polskiego PWN:

«wypowiedzieć sądy na jakiś temat»

Jak można wnioskować z powyższego porównania obu definicji, różnica w znaczeniu tych pojęć jest dosyć znaczna. Poniżej próbujemy przeanalizować, jak te różnice mogą być rozumiane przez podmioty raportujące w praktyce.

Możliwe skutki różnic w słowach używanych przez dyrektywę i przez ustawę

Wnioski, jakie można wyciągnąć z analizy definicji słów „konsultować” i „omawiać” są m.in. następujące:

  • „konsultowanie” jest procesem znacznie bardziej sformalizowanym niż „omawianie” – w przypadku konsultacji oczekiwany jest co do zasady skutek tychże konsultacji, podczas gdy w przypadku omawiania niekoniecznie musi powstać konkluzja (nie bez powodu mówi się na przykład o „konsultacji” a nie o „omawianiu” w przypadku zasięgania porady u lekarza-specjalisty);
  • o ile „omawianie” można rozumieć jako wspólne czytanie i analizowanie informacji, bez podkreślania, po której stronie powinna być większa aktywność, to „konsultowanie” zakłada oczekiwanie bardzo aktywnego udziału ze strony konsultowanych, czyli pracowników.

Podsumowanie

Bez wątpienia dopiero w praktyce wypracuje się dokładne rozumienie wprowadzanego teraz w życie przepisu w ustawie o rachunkowości. Można zakładać, że w toku przygotowywania pierwszych raportów ESG za 2024 rok pojawi się jeszcze więcej ciekawych takich obserwacji.